Beslissingen (conditions)
Beslissingen (in 't Engels: conditions) bepalen of een stuk code wel of niet uitgevoerd wordt, afhankelijk van het optreden van een bepaalde situatie. Men zegt ook wel: als er "aan een bepaalde conditie voldaan wordt" of dat bepaalde code "conditioneel wordt uitgevoerd".if, else
Dit is de eenvoudigste vorm van een beslissing: als de conditie waar is wordt de code tussen { en } uitgevoerd en anders gebeurt er niks.
if(true)
{
System.out.println("Dit is altijd waar");
}//if
if(false)
{
System.out.println("Dit wordt nooit uitgevoerd");
}//if
In het volgende geval wordt als a > b de regel "a is groter dan b" geschreven. Als a niet groter is dan b, dan gebeurt er niks.
if(a > b)
{
System.out.println("a is groter dan b");
}//if
Je kunt ook iets doen als a niet groter is dan b,
dat zet je dan tussen de {} haakjes na het 'else' statement:
if(a > b)
{
System.out.println("a is groter dan b");
}//if
else
{
System.out.println("a is kleiner dan b of gelijk aan b");
}//else
switch
Met een switch kun je een keuze maken uit verschillende mogelijkheden. Kijk eerst eens naar het volgende stukje code:if(huisnummer == 1) {
System.out.println("Hier woont mevrouw Jansen");
}
else if(huisnummer == 3) {
System.out.println("Hier woont de familie de Boer");
}
else if(huisnummer == 5) {
System.out.println("Dit is een spookhuis");
}
else {
System.out.println("Dit huisnummer is onbekend");
}//if
Met een switch ziet dat er veel overzichtelijker uit en het is bovendien
efficienter omdat niet telkens de waarde van huisnummer hoeft te worden
opgehaald en vergeleken:
switch(huisnummer) {
case 1: System.out.println("Hier woont mevrouw Jansen");
break;
case 3: System.out.println("Hier woont de familie de Boer");
break;
case 5: System.out.println("Dit is een spookhuis");
break;
default:
System.out.println("Dit huisnummer is onbekend");
}//switch
Herhaling (loops)
Herhalingen (in 't Engels: loops) zijn stukjes code die herhaaldelijk uitgevoerd kunnen worden, tot er aan een bepaalde conditie voldaan wordt.while
int teller = 0;
while(teller < 10)
{
System.out.println("teller: " + teller);
teller++;
}//while
do...while
int teller = 0;
do {
System.out.println("teller: " + teller);
teller++;
} while(teller < 10);
Het verschil tussen while(cond){...} en do{...}while(cond) zit erin dat de code binnen de {} haakjes van do{...}while(cond) altijd minimaal 1 keer wordt uitgevoerd en bij while(cond){...} kan het ook gebeuren dat het helemaal niet wordt uitgevoerd. Dat ligt aan het punt waarop de beslissing wordt genomen om te stoppen met de loop. Bij while(){...} is dat al aan het begin en bij do{...}while() pas aan het eind, dus wanneer de code al 1 keer is uitgevoerd.
for
Tussen de haakjes van een for-loopje staan drie stukjes Java-code:for(initialisatie; conditie; increment) { doe iets }
- initialisatie wordt gedaan voordat de eigenlijke loop begint
- conditie wordt aan het begin van elke loop-iteratie bekeken en zo lang deze nog true is wordt een nieuwe iteratie gedaan
- increment wordt na elke iteratie uitgevoerd
Een veel voorkomende toepassing van 'for' is een teller te maken die een aantal waarden doorloopt:
for(int teller=0; teller < 10; teller++)
{
System.out.println( "teller: " + teller);
}//for
break, continue
De break hadden we al gezien in de switch. Een ander voorbeeld:int teller = 0;
while(teller < 10)
{
System.out.println("teller: " + teller);
teller++;
if(teller==5) break;
}//while
Flow charts
In een flow chart geef je de 'flow' van je programma aan. Alle punten waarbij je een beslissing neemt of je een bepaald stuk code wel of niet uitvoert zijn hierin verwerkt. Zo krijg je een duidelijk beeld van alle verschillende paden die je programma kan doorlopen. Een voorbeeldje: