Linux Audio Conference, 16-19 april 2009, Parma Italië
Bij het zoeken naar een manier om Java programma's te laten samenwerken met
de Jack Audio Connection Kit, een Linux-programma om audio- en
midi-applicaties aan elkaar te knopen, stuitte ik op een paper dat een paar
jaar geleden bij de Linux Audio Conference gepresenteerd is. Die
conferentie bleek al een aantal jaren te bestaan en ik ben er naartoe
gegaan om te zien of daar voor ons interessante dingen besproken worden en
bij wat voor instituten gebruik gemaakt wordt van Linux en Open Source
Software bij het maken van muziek en geluid. Dit is een verslag van deze
vierdaagse conferentie met hier en daar een link naar meer informatie.
Deze conferentie gaat primair over het maken van muziek en geluid met
behulp van Linux, maar adresseert ook andere relevante Open Source software,
open standaarden en andere onderwerpen als signaalbewerking, akoestiek,
opnametechnieken en er is een paper over video productie.
Er waren (naar ik schat) ongeveer 50 tot 70 deelnemers,
deels professioneel met muziek en/of geluid en/of software bezig,
deels in hun vrije tijd.
De proceedings
staan inmiddels online.
Donderdag 16 april
Paper sessie: What's new in JACK2 ?
JACK
is een software patch-panel waarmee
allerlei audio- en MIDI-applicaties gesynchroniseerd met elkaar verbonden
kunnen worden.
Deze paper gaat over een opvolger van de bestaande JACK, onder meer
gebruik makend van
D-bus
voor communicatie tussen divere applicaties en multi-processor architectuur.
Er is trouwens ook een netwerk-versie van JACK: netJACK, voor het verbinden
en synchroniseren van applicaties op verschillende computers verspreid over
een netwerk of het internet.
Paper sessie: LASH Audio Session Handler: Past, Present and Future
LASH (LASH Audio Session Handler) is een systeem om de gehele toestand van
je audio-workstation op te slaan en terug te zetten, inclusief het opnieuw
opstarten van alle applicaties. Omdat Linux zeer modulair opgebouwd is en
diverse applicaties bij een muziekproject nauw met elkaar samenwerken is
zo'n systeem onontbeerlijk bij het maken van een serieuze productie.
De paper adresseert vooral de stand van zaken van de ontwikkeling van LASH.
Ontwikkeling blijkt een tijd stil gelegen te hebben en de ontwikkelaar wil
er nu weer aan verder werken en zoekt
Workshop: LASH
Dit is niet een workshop zoals ik ze ken.
Het gaat de initiator om het verkrijgen van feedback van gebruikers,
het bespreken van
programmeer-uitdagingen die hij is tegengekomen en het ronselen van mensen
die aan LASH willen werken.
Bij de workshop lijken vooral ontwikkelaars aangeschoven te zijn die LASH
al kennen, gebruiken of er aan gewerkt hebben.
Ik heb LASH nog nooit gebruikt en weet zelfs
niet waar het goed voor is dus ik verlaat voortijdig de workshop om
eens even te lezen wat dat LASH nou eigenlijk is.
LASH lijkt me erg nuttig als het goed werkt. Het idee is dat je een
complete sessie met alle instellingen van de sequencers, synths,
connecties, drumcomputers etc. kunt opslaan en terughalen. Dat kan een hoop
tijd besparen.
Op vrijdagavond heb ik de spreker aangesproken en zijn ervaringen bij de
workshop besproken.
Paper sessie: Shake, Rattle and Roll: An attempt to create a
'spactially correct' Ambisonic mixdown of a multi-miked concert
Ambisonics
is een systeem en file-formaat voor meerkanaals geluid.
In de paper wordt beschreven hoe er opnamen in de Dom in Keulen gemaakt
zijn van 5 orgels, met een heleboel microfoons en hoe er is omgegaan met
delays en reflecties.
Paper sessie: Crafting sound in space: Working with Ambisonics using
blue and Csound
Ik heb de paper sessie niet bijgewoond. De paper gaat over componeren
met Ambisonics en het creëren van ruimtelijk geluid.
Paper sessie: 3-D-audio with CLAM and Blender's game engine
Een paar mensen van Barcelonamedia (afsplitsing van UPF) vertellen hoe ze
CLAM
gebruiken voor het beschrijven van room-acoustics met ray-tracing.
De 'spacial descriptors' worden in een spel ("Yo Frankie!", een wat zij
noemen 'open content game' voor de Blender Game Engine) gebruikt
en door de game engine gemanipuleerd. Hiervoor is de game gehackt.
De ray tracing levert de impulse response van een gesimuleerde ruimte,
dat laten ze real time grafisch zien als een soort spinneweb.
Voor reverb gebruiken ze ambisonics technieken.
Er is gewerkt met head tracking en een ontwikkelsysteem met 15
luidprekers.
Concert: First concert
Een interessant concert met diverse mooie meerkanaals composities. Nou is
mooi een zeer subjectief iets, maar ik vind het een stuk aangenamer dan
de meeste bijdragen bij de laatste ICMC.
Vrijdag 17 april
Gisteravond interessante gesprekken bij het eten. Ik ontmoet hier een
hoop interessante figuren. Erg leuk om mensen te ontmoeten die applicaties
ontwikkelen die ik al jaren gebruik en de personen achter de mailadressen
te zien.
Paper sessie: Application of Linux Audio in Hearing Aid Research
De paper sessie heb ik gemist. Voor meer info verwijs ik naar de
paper
.
Paper sessie: A new Audacity feature: room acoustical parameters
calculation module
Audacity
kennen de meeste MT'ers wel.
Door een paar enthousiastelingen is een
uitbreiding gemaakt waarmee akoestische parameters volgens ISO 3382 (mij
onbekend maar het zal bv. Eelco wel wat zeggen denk ik)
van een ruimte gemeten kunnen worden.
Paper sessie: The imperative for high-performance audio computing
Een verhaal van John ffitch (ja zo wordt zijn naam echt geschreven)
over ontwikkelingen op het gebied van multi-core, parallel-processing, hoe
je bepaalde algoritmen wel of niet kunt parallelliseren en vergelijkt de
performance van diverse compilers.
Hij maakt zich druk over alle aandacht en geld voor ontwikkeling van
visuals, video-hardware en dergelijke, terwijl audio altijd achterblijft.
Hij heeft deze paper ook bij de ICMC 2008 gepresenteerd en bijgewerkt naar
aanleiding van de feedback die hij daar kreeg.
Paper sessie: Adding automatic parallellization to Faust
Faust
is een programmeertaal voor
real-time signaalbewerking. Het wordt naar C++ vertaald en lijkt behoorlijk
efficient te zijn.
De paper beschrijft iets over parallellisatie voor Faust. Ik zat tijdens de
presentatie vooral op te letten hoe je met Faust iets kunt maken en heb
niet echt gelet op dat parallelliseren.
Paper sessie: The new jMax has come
Heb ik half bijgewoond vanwege een CLAM-workshop. Het gaat over de Java
variant van MAX.
Ik vraag me af waarom je JMax zou willen gebruiken als je PD hebt.
Misschien omdat je dan je MAX patches kunt draaien... ??
Paper sessie: Bowsense: A minimalistic approach to wireless motion sensing
Heb ik niet bijgewoond. Ze hebben electronica gebruikt voor metingen van
allerlei bewegings-parameters van een strijkstok.
Paper sessie: The Guido Engine: a toolbox for music scores rendering
Heb ik niet bijgewoond. Als je Lilypond hebt, waarom zou je dan Guido
willen hebben ? Maar goed,
oordeel zelf...
Paper sessie: The quest for noiseless computers
Heb ik niet bijgewoond. Een verhaal over storend akoestisch geluid dat
computers maken en wat je daaraan kunt doen. Vooral interessant als je je
de DELL pizzabox kunt herinneren die de prikkel-arme MEDIATE van een
gezellige achtergrondruis voorzag.
Workshop: CLAM
Een erg interessante workshop door de jongens van Barcelona Media. We
krijgen een introductie in de mogelijkheden van CLAM en hoe je het op je
systeem kunt installeren en gaan er dan zelf mee aan de slag.
CLAM lijkt een beetje op MAX/MSP in die zin dat je in een grafische
omgeving blokjes kunt
neerzetten die je met 'draadjes' aan elkaar kunt knopen. Daar houdt de
vergelijking echter op. CLAM wordt vertaald naar C++, met Qt maak je een
user-interface voor je project en het levert een stand-alone applicatie op.
Wie het wil uitproberen: vraag mij even om mijn aantekeningen. Dat scheelt
een hoop uitzoeken bij het installeren. Overigens: de port voor Mac-OSX is
niet up-to-date. Je kunt het beter onder Linux draaien.
Concert: Linux Sound Night
Het idee van de Linux Sound Night schijnt te zijn zo veel mogelijk
elektronische herrie te maken. Dat lukt zo goed dat er na een tijdje bijna
geen publiek meer is.
De eerste performance vond ik het meest interessant:
Twee laptoppers en een gitarist |
Volume | hoog |
Beats | 4/4 |
Software | SEQ24, Zynaddsubfx, midi..., jack, nog een
synth |
Entertaining | Best leuk, met nog wat visuals |
Een gozer die de hele tijd met een zaklamp in de hand gebogen
stond over iets waarvan ik eerst dacht dat het een grote CCD was, maar wat een
plaatje met diodes bleek te zijn. Aangesloten op laptop. |
Volume | idioot |
Beats | geen |
Software | onduidelijk |
Entertaining | het publiek begon de zaal te verlaten |
Laptop, hardware knoppenbox |
Volume | zelfs met oordoppen krankzinnig |
Beats | 4/4 |
Software | onduidelijk |
Entertaining | wel wat afwisseling, maar ik ben halverwege
vertrokken |
Zaterdag 18 april
Paper sessie: Considering transient effect in spectrum analysis
Door een overdosis aan formules haak ik af en ga bijkomen met het
uitproberen van wat software van Maurits. Maar voor wie het wel aankan:
het gaat over het vervangen van de sliding-window DFT door een methode die
beter kan omgaan met snel veranderende spectra.
Paper sessie: Transmission: Linux audio goes mobile
"Transmission" is een distributie van Linux die speciaal geschikt is voor
mobiele werkstations. De paper beschrijft de ontwikkeling van een hand-held
DAW (digital audio workstation).
Paper sessie: Why do no serious musicians use Linux ?
Keynote speech door John Ffitch. Waarom wordt Linux toch zo weinig gebruikt
door musici/muzikanten/componisten terwijl er zulke geweldige software voor
is ? Dit is geen nieuwe discussie, hij brengt het alleen opnieuw onder de
aandacht.
Enkele vragen:
- Wat gebruiken 'serious musicians' dan wel ?
- Wat is de rol van de Linux Audio Conference ?
Bekende problemen met Linux:
- Te vaak verandert een API waardoor programmeurs hun software moeten
aanpassen
- Fabrikanten van audio hardware leveren bijna nooit drivers, maken de specs
van hun hardware niet openbaar en werken niet mee (soms zelfs tegen)
wanneer Linux-ontwikkelaars drivers willen maken.
- Doordat de hardware-ondersteuning te wensen overlaat maken relatief weinig
mensen gebruik van Linux voor muziek/audio en vanwege dat kleine momentum
melken hardwarefabrikanten liever windoos-gebruikers uit.
- Er is te veel keuze uit software voor Linux. Er is veel goede software,
maar ook een hoop troep en voor de gemiddelde gebruiker is het ondoenlijk
en tijdrovend om daar een juiste keuze uit te maken. Goede initiatieven
zijn mijns inziens speciale muziek-ditro's als
Ubuntu Studio
Paper sessie: A distortion synthesis tutorial
Geen idee waar dit over gaat maar het ziet er indrukwekkend uit ;-)
Paper sessie: Optimizing the constant-Q transform in Octave
Een log-frequentie-transformatie past beter bij geluid dan de
lineaire Fourier Transform.
Octave
is een hoog niveau programmeertaal die (zegt men) behoorlijk goed
compatible is met Matlab.
Paper sessie: Signal processing in the Pure programming language
Pure
is een functionele programmeertaal die net als LISP zijn input herschrijft
en vereenvoudigt door 'term rewriting'.
Doordat het naadloos integreert met Pure Data is het zeer geschikt voor
signaalbewerking, audio etc.
Paper sessie: Reflection in Pure Data
Met reflection wordt hier bedoeld een soort zelfbewustzijn. Dat splitsen ze
in zelfonderzoek en jezelf veranderen en dat dan weer toegepast op de
objecten in PD. Het lijkt me erg leuk als je het begrijpt maar mij gaat het
even boven de pet.
Paper sessie: NetJack Remote music collaboration with electronic
sequencers on the Internet
netJack biedt een oplossing voor het idee om met muzikanten op verschillende
locaties te willen samenspelen.
Het regelt synchronisatie over een netwerk. De codecs, compressie en buffering
kun je zelf bepalen en daarmee aanpassen aan de snelheid/latency/jitter van je
netwerk.
Live demo: indrukwekkend goed ondanks de belachelijk slechte
internet-verbinding.
In Duitsland zitten een pianiste en drummer. Bij ons in Parma speelt
Alexander Carot met hen mee op zijn bas.
Hij speelt 120 msec voor de beat. Bij een snellere verbinding zou dat niet
nodig zijn. Beide kanten horen hetzelfde en het klinkt goed samen.
Concert: Second concert
Ook het tweede concert heeft een paar interessante stukken, zoals
bijvoorbeeld een compositie waarbij de grenzen van een viool-synthesizer
worden verkend. Voortdurend balanceert het op de rand van mooi en lelijk
en "nu hoor ik een viool en o nee toch niet".
Ook een Ambisonics-productie met vooral gesamplede geluiden is
indrukwekkend.
De tape-stukken worden voor zover ik kan zien allemaal afgespeeld vanuit
Ardour. Ik zie op het scherm ook een grafische weergave van de ruimtelijke
plaatsing van elk stuk en vraag me af of dat een extensie van Ardour is.
Ardour Digital Audio Workstation
Zondag 19 april
Paper sessie: The Otherside: web-based collaborative multimedia
system
Ik leer hier dat PD (Pure Data) als server kan werken zonder GUI.
Nooit geweten. De paper gaat over het via het internet samenwerken aan
een creatief project. Hierbij wordt PD als server gebruikt.
Paper sessie: Permanent multichannel sound installation GROMA
Midden in de Keulen, in de Rheinauhafen, is een romeinse settlement
voorzien van een installatie waar een stroom van woorden uit komt. De lol
ontgaat me een beetje. De spreker heeft het over ordenen van een chaotische
stroom woorden. Het project wordt gedaan in samenwerking met Rotterdam en
Luik.
Er zou 's middags een paneldiscussie zijn, maar die gaat niet door omdat
er al wat mensen weg zijn, waaronder een aanzienlijk deel van het panel.
Pieter Palmers werpt een onderwerp op: met Wine native drivers ondersteunen
om de Linux user base uit te breiden.
Of in minder cryptische bewoordingen:
je zou hardware kunnen ondersteunen waar geen Linux-drivers voor zijn door
de meegeleverde Windoos-drivers te draaien in een Windoos-emulator die daar
speciaal voor aangepast is. Zo zou je dus meer hardware (in deze context
vooral audio-interfaces) kunnen ondersteunen en daarmee het gebruik van
Linux voor meer mensen aantrekkelijk maken.
Mij lijkt dit niet de aangewezen weg om hardware-fabrikanten voor je te
winnen en gelukkig vindt de meerderheid van het publiek dat ook.
Conclusies
- Ik vond het heel goed om de mensen achter de software te ontmoeten,
op die manier wordt het makkelijker om ze te benaderen,
te begrijpen hoe ze werken en denken en invloed uit te oefenen op de
Linux audio ontwikkelingen, bijvoorbeeld door zelf mee te werken of
dit bij studenten onder de aandacht te brengen
- Ik heb veel geleerd over toepassingen en diverse applicaties,
programmeertalen en ontwerp-omgevingen gezien die ik nog niet kende
- Linux geluid en muziek kent een relatief kleine maar serieuze en gedreven
club ontwikkelaars
- Heel duidelijk zijn ook beperkingen, vooral door investering in tijd
buiten werktijd door veel 'hobbyisten'
- De user-base (aantal gebruikers) is klein t.o.v. OS-X en Windoos, maar
dat wisten we al. Gezien de hoge kwaliteit van diverse producten uit de
Open Source gemeenschap lijkt mij dat veel meer mensen hiervan kunnen
profiteren. Wel moet hier en daar de gebruikersvriendelijkheid beter,
het uiterlijk van applicaties gelikter en de bekendheid groter.